"Kleine waarheden kunnen we begrijpen, grote voelen we slechts aan" (Oscar van der Hallen)
en zo voel ik het!
Adelheid


10.9.08

De verbindingsdraden en de vlam



Aan mijn ene bestaanspool ben ik één met de keien en de takken van de bomen. Daar moet ik me onderwerpen aan de natuurwet. Daar bevindt zich ook mijn levensgrond, met een kracht die hecht is ingebed in de totaliteit van de wereld en dus voortspruit uit de ferme samenhang van alle dingen.

Maar aan de andere pool ben ik verschillend van al de rest. Daar heb ik alle gelijkheidsbanden verbroken en ben ik als individu alleen, absoluut uniek, onvergelijkbaar ik.
Het ontzaglijke gewicht van het heelal zou mijn individualiteit niet kunnen verpulveren. Ik zou, in weerwil van dat formidabele, totale bestaansgewicht, ik blijven.
Een ogenschijnlijk klein individu, dat in werkelijkheid groots is.

(Rabindranath Tagore, in 'Wijsheid uit India 365 dagen' van Danielle en Olivier Föllmi; kalligrafie van Nagolore)



3 opmerkingen:

Anoniem zei

ieder mens een schitterende diamant

meer komt er nu niet in mij op, té doodmoe (heb té lang in een rij moeten staan wachten en dat blijkt niet goed voor mijn al soms lage bloeddruk, ik word er duizelig van, de volgende keer neem ik een stoeltje mee)
Zoete dromen Adelheid !

adelheid zei

Rustig aan vandaag, Lut, die bloeddruk komt weer goed, en zeker niet zoutloos eten... Een diamant met alle prismakleuren en stralen is ook een mooi beeld...
Zoete bezigheden vandaag toegewenst!

Anoniem zei

prachtig stukje tekst van tagore,
altijd mooie nadenkers.

groetjes
klaproos